Tuotetestaaja ansaitsee rahaa ja ilmaisia tuotteita

Haluaisitko saada ilmaiseksi erilaisia uutuustuotteita tai muita palkkioita? Ilmoittaudu tuotetestaajaksi. Tällä työllä et pääse varsinaisesti rikastumaan, mutta harva meistä nyrpistää nenäänsä saadessaan jotain ilmaiseksi.

Tuotetestausta tarvitaan lähes alalla kuin alalla. Voit omista mielenkiinnon kohteistasi riippuen päästä testaamaan esimerkiksi uutuusruokia, kosmetiikkaa, urheiluvälineitä, lastentarvikkeita tai videopelejä.

Tuotetestaaminen on hauskaa ja parhaimmillaan myös tuottoisaa puuhaa. Jos haluat oppia keinoja päästä testaamaan mahdollisimman hyviä (ja kalliita) tuotteita ilman pelkoa huijauksista, jatka tämän artikkelin lukemista.

Mitä tuotetestaaja tekee?

Tuotetestauksen idea on, yllätys yllätys, kokeilla erilaisia tuotteita ja kertoa niistä oma mielipide tuotteiden valmistajalle tai markkinoijalle. Yleensä tuotetestausta käytetään siinä vaiheessa, kun yritys on lanseeraamassa uutta tuotetta tai palvelua. Testaajien kokemukset ovat arvokasta informaatiota tuotteiden lopullisessa hienosäädössä.

Tuotetestaajat kokeilevat tuotetta aina ennen kuin se tulee virallisesti markkinoille. Testattavasta asiasta riippuen tuote voidaan joko lähettää testaajan kotiin tai vaihtoehtoisesti testaaja kuskataan yrityksen järjestämään testitilaisuuteen. Esimerkiksi videopelien testaus hoidetaan tilassa, jossa pelintekijät voivat havainnoida pelaajan käyttäytymistä ja löytää pelin edetessä pelaamista hankaloittavia pulmatilanteita tai suoranaisia ohjelmointivirheitä.

Jos testattava tuote on vaikkapa keittiövälinesetti tai uusi ihonhoitosarja, lähetetään tuote testaajalle. Testaaja saa näin tutustua tuotteeseen rauhassa. Tällä tavoin tuotteesta saadaan mahdollisimman hyödyllistä palautetta – esimerkiksi ihonhoitotuotteen toimivuudesta on vaikea saada käsitystä yhdellä rasvanlevityskerralla tai veitsen kätevyydestä pelkästään porkkanaa pilkkomalla.

Kun tuotetta on testattu ennalta määritellyn ajan verran, on aika kertoa tulokset testausyritykselle tai markkinointiryhmälle. Yleensä tulokset raportoidaan kyselykaavakkeen kautta. Testaajat voivat kysyä joskus hieman outojakin asioita testattavan tuotteen käyttämisestä, mutta palkkion saamiseksi tulee kaikkiin kysymyksiin vastata tunnollisesti. Joskus tuotetestaajat sitoutuvat myös kertomaan kokemuksistaan sosiaalisessa mediassa.

Ilmaisia tuotteita tai rahallista korvausta

Iloisia uutisia: testiyritykset eivät odota sinun tekevän heille palvelusta ilmaiseksi. Tulet siis saamaan puuhasta ainakin jonkinlaisen korvauksen. Usein tuotetestauksen tekijä saa pitää testattavan tuotteen itsellään – näin menetellään esimerkiksi kosmetiikka- ja hiustuotteiden kohdalla jo hygieniasyidenkin takia. Mikäli testaat uusia ruokia tai juomia, ei testiyritys tule perimään sinulta maksua niiden nauttimisesta, ja niin edespäin.

Joskus testattava tuote on kuitenkin niin arvokas, ettei sitä ole järkevää antaa testausta tekevälle henkilölle omaksi. Tällöin testauksesta voidaan maksaa korvaus joko käteisenä tai esimerkiksi lahjakorttina yrityksen muihin tuotteisiin. Palkkiot eivät kuitenkaan ole yleensä päätä huimaavia, vaan tuotteesta ja palvelusta riippuen noin kympin tai parin luokkaa.

Eri asia on, jos tuotetestaamiseen tarvitaan erityistä ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Esimerkiksi uusien autojen testaajille saatetaan maksaa varsin muhkeita korvauksia, mutta vastineeksi firmat edellyttävät todella yksityiskohtaisia ja syväluotaavia analyyseja tuotteen pienimmistäkin ominaisuuksista ja käytettävyyden vivahteista.

Tuotetestauksesta saa parhaan hyödyn valitsemalla itseä kiinnostavan alan ja yrityksen, joka maksaa palkkion tuotteina. Fiksu testaaja voi tällä tavalla saada hyviä tuotteita omaan käyttöönsä tai vaihtoehtoisesti hoitaa tuotetestauksen siten, että voi pistää palkkioksi saamansa tuotteen myyntiin ja ansaita näin riihikuivaa käteistä.

Kuka voi tehdä tuotetestausta?

Maailma on testattavia tuotteita täynnä, ja suurin osa niistä on suunnattu niin kutsutulle suurelle yleisölle. Tuotetestaajan töitä ei siis ole vaikeaa löytää. Jokainen meistä osaa kokeilla uutta sukkaparia tai maistaa eksoottista smoothiemakua.

Monille tuotteille etsitään kuitenkin sopivia testaajia juuri tietystä ihmisryhmästä. Esimerkiksi lastenruokia testataan taatusti mieluiten lapsiperheissä ja akvaariotarvikkeita talouksissa, joissa on akvaariokaloja. Meikkifirmat saattavat etsiä testiryhmäänsä nuoria naisia ja laihdutusvalmisteita myyvät yritykset ihmisiä, jotka kamppailevat ylipainon kanssa.

Jotta yritykset saisivat mahdollisimman arvokasta tietoa uusista tuotteistaan, kokoavat ne testiryhmänsä tiettyjen kriteereiden mukaan. Kannattaa siis lähteä etsimään tuotetestaajan pestejä yrityksistä, joiden tuotteet ovat lähellä omia mielenkiinnon kohteitasi.

Tuotetestaajiksi haetaan ihmisiä kaikista ikäryhmistä, eri puolilta Suomea. Tuotetestaajaksi pääseminen ei välttämättä edellytä edes täysi-ikäisyyttä, sillä osa tuotteista on suunnattu lapsille ja nuorille. Toki testaukseen täytyy tällöin olla huoltajan suostumus.

Somevaikuttaja hukkuu testattaviin tuotteisiin

Jos pystyt jakamaan tuotetestauksiesi tuloksia suurelle sosiaalisen median yleisölle, saat usein testattavaksesi arvokkaitakin tuotteita tai isoja tuotepaketteja. Suosittu bloggaaja tai Instagram-vaikuttaja voi saada ilmaisten tuotteiden lisäksi myös rahallista korvausta tuotteen testaamisesta. Joskus korvaukseen kuitenkin tarvitaan selkeästi positiivisen puolelle kallistuvaa arvostelua, jolloin kyse on tuotetestauksen sijasta mainonnasta.

Erilaisia tuotetestausta teettäviä firmoja

Buzzador

Buzzadorin kautta pääset testaamaan monia erilaisia asioita: ruokaa, kauneudenhoitotuotteita, äänikirjoja ja paljon muuta. Osa testituotteista annetaan testaajille eli buzzadoreille ilmaiseksi, mutta jotkut hieman kalliimmat tuotteet voi lunastaa reippaasti alennettuun hintaan. Voit halutessasi osallistua ainoastaan ilmaisiin buzz-kampanjoihin.

Buzzauksen idea on tehdä markkinointia suusta-suuhun-menetelmällä. Buzzadorit testaavat tuotteita ja kertovat niistä sen jälkeen rehelliset (myös negatiiviset) mielipiteensä omalle tuttavapiirilleen sekä sosiaalisen median seuraajilleen. Tällä hetkellä Pohjoismaissa on jo yli 400 000 buzzaajaa.

Siirry Buzzadoriin tästä

Toluna

Toluna on monelle tuttu sivusto maksettujen kyselyiden puitteissa, mutta Tolunan kautta voi tehdä myös tuotetestausta. Tuotteet ovat usein kosmetiikkaa: meikkejä, miesten ja naisten deodorantteja, kynsilakkoja, hammastahnaa ja muuta sen kaltaista. Testattavat tuotteet saa omakseen.

Siirry Tolunaan tästä

Intersport

Jos olet intohimoinen liikkuja ja harrastat urheilua aktiivisesti, voit hakea Intersportin tuotetestaajaksi. Pääset testaamaan kauden tuoteuutuuksia ja uusia lajeja sekä jakamaan kokemuksia muiden kuntoilijoiden kanssa.

Siirry Intersportiin tästä

Foodwest

Foodwestin tuotetestaajana pääset kokeilemaan suomalaisten elintarvikeyritysten uutuuksia. Testauksen kohteena voi olla jokin kehitteillä oleva tuote tai vaikkapa tuotemerkin uudistunut pakkaus. Testaajat saavat Foodwestin testituotteet aina ilmaiseksi, ja lisäksi he voivat voittaa arvonnoissa lahjakortteja eri kauppoihin tai GoGift.com -sivustolle.

Siirry Foodwestille tästä

Confetti

Harrastatko leipomista? Confetti.fi -sivuston kautta pääset testaamaan kaikenlaisia leipomiseen liittyviä välineitä ja tuotteita, kuten piparimuotteja, sokerimassoja, efektisävyjä ja kuorrutteita. Saat testattavat tuotteet omaksesi, kunhan jaat kokemuksesi sosiaalisessa mediassa käyttämällä Confetti.fin omia hashtageja.

Siirry Confettiin tästä

Onko tuotetta aina pakko kehua?

Tuotetestauksen idea on saada arvokasta tietoa tuotekehittelyä ja markkinointia varten. Testaajien ei siis tarvitse kirjoittaa arvioitaan mielin kielin, vaan rehellisesti omia tuntemuksiaan kuunnellen. Tätä asiaa myös korostetaan testiohjeistuksissa.

Tuotetestaajat kertovat yleensä kokemuksistaan ja mielipiteistään suoraan testiyritykselle. Useimmiten palaute annetaan kirjallisessa muodossa vastaamalla ennalta määriteltyihin kysymyksiin mahdollisimman tarkasti, mutta joskus testitilanteessa on mukana haastattelijoita kysymässä samantapaiset kysymykset suullisesti. Tällaisessa tilanteessa on yleensä helppoa antaa palautetta sekä tuotteen hyvistä että huonoista puolista.

Joskus palaute kuitenkin pyydetään antamaan oman sosiaalisen median kanavan kautta, esimerkiksi blogissa. Tällöin negatiivisen palautteen antaminen voi olla hieman vaikeampaa – etenkin, jos bloggaaja saa yritykseltä ilmaisia tuotteita säännöllisin väliajoin.

Tuotetestaus voi olla huijaus – ole tarkkana!

Tälle sivulle kootut tuotetestauslinkit ovat esimerkkejä aidosta tuotetestauksesta. Ainoastaan Buzzador tarjoaa tuotteita testattavaksi myös maksua vastaan, mutta tämä optio on testaajan valittavissa.

Kaikkia tuotetestausdiilejä ei kuitenkaan kannata ottaa vastaan, vaikka tarjouksessa luvattaisiin ilmaiseksi tuote, jota juuri olit vailla. Kyseessä saattaa nimittäin olla tilausansa.

Tyypillisessä tilausansassa ”testaajalle” luvataan jokin ilmainen tuote kokeiltavaksi. Testituotetta tilatessa tilaajan täytyy kuitenkin hyväksyä jokin rutiininomaiselta näyttävä sääntölauseke. Sitä klikatessa eteen avautuu minimaalisella printillä ja mutkikkaalla englannilla kirjoitettu sopimusteksti, jonka moni luottavainen ihminen klikkaa hyväksytyksi ilman sen suurempaa pohdintaa. Parin viikon jälkeen postiluukkuun saattaa kuitenkin napsahtaa yllättävän suuri lasku – ja peruutusaikahan sattui juuri sopivasti umpeutumaan.

Muista siis tuotetestauksien yhteydessä lukea aina sopimusehdot suurennuslasilla, etenkin pienten tai tuntemattomien firmojen kanssa toimiessa. Myös perinteinen pikagooglaus on toimiva vaihtoehto huijausten paljastamiseen.

Kun valitset tuotetestaajan pestisi oikein, ei sinun kuitenkaan tarvitse olla huolissasi huijausyrityksistä. Päinvastoin – saat nauttia ilmaistuotteiden ilosta täysin siemauksin.