Lennon myöhästyminen korvaus

Jos matkailijalle sattuu se ikävä tilanne, että lento on myöhässä, mutta hätä ei ole välttämättä tämän näköinen. Myöhästynyt lento voi oikeuttaa sinut saamaan hyviä korvauksia. Lue tältä sivulta kuinka lennon myöhästyminen ja korvausasiat hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla sinun kannaltasi.

Kuva lentokentän terminaalista

Kuka on oikeutettu korvauksiin?

Myöhästynyt lento voi oikeuttaa sinut ensinnäkin huolenpitoon, mutta myös pidempi myöhästyminen rahallisiin vakiokorvauksiin, joista tarkempaa tietoa taulukon muodossa myöhemmin tällä sivulla. Huolenpito tarkoittaa sitä, että jos lentosi siirtyy vaikka seuraavalle päivälle, niin lentoyhtiön on tarjottava sinulle hotellimajoitus ja kuljetukset lentokentältä hotellille ja takaisin. Muut tarkemmat huolenpitoon liittyvät vaihtoehdot näet alla olevasta taulukosta.

Huolenpitokorvaus

[table id=6 /]

A. Aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan.

B. Ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä.

C. Hotellimajoitus sekä kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä, kun odotettavissa oleva lähtöaika on ilmoitettua lähtöaikaa seuraava päivä ja yöpyminen on välttämätöntä.

D. Kuluttaja voi valita, haluaako peruuttaa lennon kokonaan ja saada lipun hinnan takaisin vai toteuttaa matkan. Lennon peruuttaneelle matkustajalle lentoyhtiön on maksettava lentolipun hinta 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Matkustajalla on oikeus saada myös ilmainen paluulento lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.

Vinkki: Lentoyhtiöltä kannattaa aina kysyä kompensaatiota (jo check in:n yhteydessä), vaikka lento olisi vain vähän myöhässä. Itse olen onnistunut saamaan pääsyn lentokenttäloungeen lentoyhtiön piikkiin, kun kysyin sitä lähtöselvitysvirkailijalta ja kerroin, että tarvitsen rauhallisen paikan tehdä töitä ennen myöhästyneelle lennolle lähtemistä.

Joskus huolenpitokorvaukset ovat hyvin vaatimattomia, varsinkin jos kyseessä on halpalentoyhtiö. Esimerkiksi Kerranelämässä -blogissa on kirjoitettu näin: ”Kun minun lentoni seisoi Marrakechin lentokentällä teknisen vian vuoksi ja pääsimme lähtemään kohti Helsinkiä 1,5 tuntia myöhässä, tarjosi halpalentoyhtiö Norwegian ilmaiseksi ainoastaan kupillisen kahvia. Pyynnöistä huolimatta kolmioleipää (saatika oluttölkkiä) ei voitu tarjota ärsyyntyneille matkustajille!”

Lähdössä lentoon lentökoneella

Vakiokorvaus yli 3 tuntia myöhästyneestä lennosta

[table id=5 /]

EU-tuomioistuin on luonut ennakkoratkaisullaan (päätökset C-402/2007 ja C-432/2007) matkustajille oikeuden samanlaiseen vakiokorvaukseen kuin lennon peruuntuessa, jos hän saapuu määräpaikkaansa vähintään 3 tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin, paitsi jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu.

Mahdollinen korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan. Lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan ja maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Ylibuukkaus

Tämä yllä mainittu vakiokorvaus koskee myös ylibuukkauksia, mutta vain siinä tilanteessa että et ole vapaaehtoisesti luopunut omasta paikastasi lennolla. Joskus lentoyhtiöt suostuttelevat sinua jättäytymään seuraavalle lennolle ja tarjoavat siitä kompensaatiota. Tämän kanssa kannattaa olla tarkkana ja varmistaa, että tarjottu kompensaatio on riittävän suuri, jos sen hyväksyy.

Itselläni kävi joskus hyvä tuuri, kun Finnairin lento Joensuusta Helsinkiin oli ylibuukattu. Olin silloin nuori ja olin matkustamassa äitini kanssa Kreikkaan. Äitini mahtui Helsingin koneeseen ja itse jättäydyin vapaaehtoisesti seuraavalle lennolle, koska meillä oli lento Kreikkaan vasta seuraavana päivänä. Sain korvauksena taksimatkat kotiin ja takaisin kentälle ja 150 €:n vahingonkorvauksen. Pääsin seuraavalle lennolle, joka lähti vain 3 tuntia myöhemmin isomman matkakassan kanssa. Joskus kannattaa myös hyödyntää lentoyhtiöiden tarjoamat diilit.

Mistä ja miten korvauksia kannattaa hakea?

Korvauksia voi hakea itse suoraan lentoyhtiöltä, mutta joskus voi olla vaikeaa tavoittaa oikeita henkilöitä ja saada asia hoidettua nopeasti. Joskus myös lentoyhtiöt yrittävät tarjota myös huonoja korvauksia, joten sen kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Nämä epäselvyydet ja hakemisen vaikeus on avannut ovia uusille palveluille, jotka hoitavat kaiken väittelyn ja maksimaalisten korvausten vaatimisen täysin sinun puolestasi.

Nämä palvelut eivät maksa sinulle mitään ja ovat täysin riskittömiä. Jos he onnistuvat saamaan sinulle korvauksen (lähes aina saavatkin), niin silloin he vähentävät pienen prosentuaalisen palkkion saadusta korvauksesta ja sinä saat tilityksenä loppusumman. Tämä on mielestäni hyvä malli, koska tiedän että korvausten hakeminen on tuskastuttava prosessi.

 

Koskeeko laki kaikkia viivästyksiä?

Laki koskee vain yli 3 tuntia pitkiä viivästyksiä. Saapumisaika ei ole se aika, jolloin pyörät koskettavat kiitorataa, vaan se, kun kone on pysähtynyt portille ja ovi avautuu.

Poikkeukselliset olosuhteet eivät oikeuta korvaukseen.
Lentoyhtiö ei ole vastuussa, jos viivästyminen johtuu “poikkeuksellisista olosuhteista”. Näitä ovat esimerkiksi salamaniskut, terveyteen liittyvät hätätilanteet, lakot, erittäin hankalat sääolosuhteet, lennonjohdon määräämät lentoliikenteen rajoitukset, yllättävät lentokentän tutkan toimintahäiriöt, sabotaasi, poliittiset levottomuudet, terroriteot ja vastaavat.

Vähemmän poikkeuksellisten olosuhteiden tulisi oikeuttaa korvaukseen.
Lentoyhtiöt ilmoittavat usein viivästymisen syyksi “tekniset vaikeudet” tai “operationaaliset olosuhteet”. Hyvä uutinen on se, että Euroopan unionin tuomioistuin on toistuvasti todennut, että nämä eivät ole “poikkeuksellisia olosuhteita”, mikä tarkoittaa, että ne eivät riitä vapauttamaan lentoyhtiötä EY 261:n mukaisista velvoitteistaan.

Miten jatkolennot huomioidaan, saanko silti korvauksia?

  • Kaikkien lentojen on oltava samalla varauksella. Erikseen ostettuja lentoja ei huomioida.
  • Keskeytyneeseen lentoon on sovellettava EY 261:tä.
  • Viivästyksen määräpaikassasi täytyy olla vähintään 3 tuntia.

Mitä lentoja EY 261 koskee?

Laki koskee tietenkin useimpia Euroopan sisäisiä reittejä. Tähän sisältyvät EU:n ilmatilan lisäksi myös:

  • Islanti
  • Norja
  • Sveitsi
  • Ranskan Guyana ja Martinique
  • Mayotte
  • Guadeloupe ja La Réunion
  • Saint-Martin
  • Madeira
  • Azorit
  • Kanariansaaret.

Lisäksi se koskee monia kansainvälisiä lentoja. Jos lentosi lähtee EU:ssa olevalta lentokentältä, laki koskee sitä. Jos lentosi lähtee muualta, mutta määräpaikka on EU:ssa, lain sovellettavuus riippuu lentoyhtiöstä, jos kyseessä on eurooppalainen lentoyhtiö, laki koskee lentoa.

Helpoin ja varmin tapa hakea korvauksia

Peruutetutlennot.fi -palvelu on osaava, luotettava ja nopea palvelu hoitamaan sinulle parhaat mahdolliset korvaukset myöhästyneestä lennosta.

Tässä syitä, miksi tämä palvelu on järkevin valinta korvausprosessin käsittelyyn:

  • Paras asiantuntijuus: Olemme lentomatkustjien oikeuksien asiantuntijoita. Olemme auttaneet yli 200 000 matkustajaa saamaan korvauksen, mikä tekee meistä yhden suurimmista alan yrityksistä Euroopassa.
  • Suurin onnistumisprosentti: Voitamme suurimman osan tapauksista. Se johtuu siitä, ettemme hyväksy lentoyhtiöiden tai lentoliikenneviranomaisten päätöksiä, vaan viemme perusteettomasti hylätyt tapaukset oikeuteen. Voitamme 99 % oikeustapauksista.
  • Ylimääräisten kustannusten kuluton korvaus: Palvelumme kautta saat ylimääräiset kulut korvatuksi kuluitta. Emme peri kuluja myöskään oikeuskäsittelystä.
  • Ei riskejä: Hakemuksen tekeminen on ilmaista. Mikäli emme saa hankituksi korvausta, sinun ei tarvitse maksaa mitään.

Siirry täyttämään hakemus!