Lähes kaikki lentomatkailua harrastavat joutuvat säännöllisesti tuskailemaan myöhästyneen lennon takia. Esimerkiksi tiiviisti aikataulutettu romanttinen viikonloppuloma saattaa muutamien tuntien viivästyksen vuoksi murentua täysin pipariksi, ja eri yhtiöltä buukatun jatkolennon missaaminen saattaa etenkin sesonkiaikoina jumahduttaa matkustajan välilentokentän uumeniin jopa vuorokaudeksi.
Harmillisen usein lentoyhtiöt kuitenkin sivuuttavat matkustajien valitukset ja harminpurkaukset lähes olankohautuksella. Jos matkustaja jaksaa vaatia sinnikkäästi oikeuksiaan, saattaa lentoyhtiön edustaja heltyä lepyttämään kärttyisää asiakasta esimerkiksi kupillisella kahvia yksittäispakatun kaurakeksin kera.
Lentomatkustajan kannattaa kuitenkin ottaa selvää oikeuksistaan. Pienet myöhästymiset kuuluvat toki normaaliin joustoon, mutta useamman tunnin viivästyminen oikeuttaa matkustajan saamaan parhaimmassa tapauksessa jopa 600 euron korvauksen.
Parhaat palvelut korvauksen hakemiseen:
Milloin lennon myöhästyminen oikeuttaa korvauksiin?
EU:ssa säädettyjen asetusten mukaan lentoyhtiön täytyy maksaa matkustajalle vakiokorvaus aina, kun lento myöhästyy yli kolme tuntia. Vakiokorvaus vaihtelee 250-600 euron välillä, ja summan koko riippuu lennon pituudesta sekä viivästyksen kestosta.
Matkustaja voi olla oikeutettu vakiokorvaukseen myös lennon peruuntuessa. Korvauksen saamiseksi lennon täytyy lähteä EU-alueelta ja saapua EU:n alueelle. Lentoyhtiön täytyy myös olla kotoisin EU-maasta. Näiden maiden lisäksi sääntö pätee myös Norjassa, Sveitsissä ja Islannissa.
Huolenpitokorvaus
Jos lento viivästyy, voi matkustaja lain mukaan vaatia lentoyhtiöltä huolenpitoa. Huolenpitoon voi kuulua esimerkiksi ateria, virvokkeet ja oikeus käyttää puhelinta. Jos lennon viivästyminen jatkuu yön yli tai seuraava mahdollinen lento lähtee vasta seuraavana päivänä, tulee lentoyhtiön järjestää matkustajalle hotellimajoitus.
Huolenpidon kattavuus riippuu viivästyksen kestosta sekä kyseessä olevan lentomatkan pituudesta. Matkustajalla on oikeus vaatia lentoyhtiöltä huolenpitoa silloin, kun lento vaikuttaisi myöhästyvän vähintään 2 tuntia alle 1500 kilometrin lennolla ja vähintään 3 tuntia yli 1 500 kilometrin lennolla EU:n sisällä. Korvausta saa vaatia myös lennon myöhästyessä vähintään 3 tuntia 1500 – 3500 kilometrin lennolla EU:n ulkopuolelle ja vähintään 4 tuntia muilla lennoilla.
Jos matka viivästyy yli 5 tuntia, on matkustajalla oikeus peruuttaa lento tai reitittää se uudelleen. Jos valitset lipun hinnan palauttamisen, on koko summan oltava matkustajan tilillä 7 päivän kuluessa. Voit myös saada ilmaisen paluulennon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.
Kannattaa muistaa, että peruessasi itse lentosi ei lentoyhtiö ole enää velvollinen antamaan sinulle huolenpitoa tulevaa lentoa odottaessasi.
Rahallinen korvaus
Lentoyhtiöiden maksama korvaus maksetaan seuraavalla kaavalla:
- 250 euroa: Lennon pituus min. 1 500 km ja viivästys määränpäässä yli 3 h
- 400 euroa: Lennon pituus EU:n sisällä yli 1 500 km tai 1500 – 3500 km EU:n ulkopuolelle, viivästys määränpäässä yli 3 h
- 300 euroa: Lennon pituus yli 3500 km EU:n ulkopuolelle tai ulkopuolelta ja viivästys määränpäässä 3-4 h
- 600 euroa: Lennon pituus yli 3500 km EU:n ulkopuolelta tai ulkopuolelle, viivästys määränpäässä yli 4 h
Korvaus viivästyksen aiheuttamista kuluista
Jos lennon viivästyminen tulee aiheuttamaan sinulle ylimääräisiä kuluja tai muuta taloudellista vahinkoa, olet oikeutettu saamaan niistä korvausta. Jos sinulla on siis esimerkiksi valmiiksi varattu junalippu etkä voi käyttää sitä lentokoneen myöhästymisen vuoksi, täytyy lentoyhtiön korvata sinulle lipun hinta. Korvausta voi saada myös muista vastaavanlaisista haitoista noin 4500 euroon asti.
Käytännössä tällaisten vahinkojen toteen näyttäminen voi olla hankalaa, sillä lentoyhtiöt vaativat kaikista korvausvaatimukseen liittyvistä asioista tositteet. Käyttämättä jääneen junalipun kanssa asia ei ole ongelma, mutta jos missasit lennon myöhästymisen takia tärkeän työhaastattelun tai lähiomaisen häät, ei korvaus todennäköisesti tule vastaamaan haitan suuruutta.
Ylibuukkaus
Ylibuukkaaminen on monilla lentoyhtiöillä vakiintunut käytäntö. Lentojen käyttämättä jättäminen on yleistä, sillä usein on esimerkiksi halvempaa ostaa kohteeseen meno-paluu pelkän menon sijasta. Tilaa syntyy myös lennon vaihtamisesta muutamaa tuntia ennen lennon lähtöä muutoskelpoisten lippujen avulla. Lentoyhtiöt haluavat välttää hukkatilaa ja buukkaavat lennoilleen matkustajia aina muutaman liikaa. Kuulostaa epäreilulta, mutta käytäntö on täysin EU-asetusten mukaista.
Jos ylibuukattu lento sitten tuleekin täyteen, eivät kaikki matkustajat luonnollisestikaan mahdu kyytiin. Tässä tapauksessa lentoyhtiöillä on velvollisuus taata paikka liikuntarajoitteisille sekä heidän avustajilleen ja ilman saattajaa matkustaville lapsille.
Ylitäysillä lennoilla lentoyhtiöt yrittävät ensin löytää vapaaehtoisia lennon vaihtajia. Tämän jälkeen heillä on oikeus päättää rannalle jäävistä omin perustein. Käytännössä kanta-asiakkaat ja kalliin lipun ostaneet saavat pitää paikkansa, ja yleensä huono arpa osuu lentopisteiden käyttäjiin sekä viimeisenä lähtöselvityksensä tehneisiin matkustajiin.
Jos sinulle tarjotaan mahdollisuutta matkustaa toisella lennolla korvausta vastaan, käytä tilanne hyväksesi. Mikäli sinulla ei ole kohteeseesi kiire ja kaikki muut matkustajat pitävät lipustaan kynsin hampain kiinni, voit saada neuvoteltua mukavankin korvauksen uhrauksestasi. Moni reissaaja on onnistunut saamaan lentoyhtiön piikkiin ylimääräisen kaupunkiloman koneenvaihtokohteessa – mukaan lukien ilmaiset kyydit, tasokkaan hotellin sekä ateriat gourmet-ravintoloissa.
Milloin korvauksia ei makseta?
Kuten jo artikkelin alussa totesimme, ei lennon viivästyminen aina johda lentoyhtiön vuolaisiin pahoitteluihin ja etukuponkien tulvaan. On olosuhteita, jolloin lennon peruuntuminen tai myöhästyminen jättää matkustajat vain nuolemaan näppejään ja nielemään hiljaa mielipahansa.
Pääsääntöisesti korvauksen eväämiseen riittää, että lennon myöhästyminen tai peruminen johtui poikkeuksellisista olosuhteista. Poikkeuksellisilla olosuhteilla viitataan tilanteisiin, joita lentoyhtiö ei olisi voinut välttää millään omilla toimenpiteillään.
Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi luetaan esimerkiksi sopimattomat sääolosuhteet, lakko, poliittisesti epävakaat olosuhteet, sabotaasi tai turvallisuusriski. Myös esimerkiksi linnun törmääminen koneeseen ja sen aiheuttama vahinko luetaan tähän kategoriaan.
Ennen vanhaan lentoyhtiöillä oli tapana tulkita lähes kaikenlaiset tekniset viat poikkeuksellisiksi olosuhteiksi. Asiasta on sittemmin käyty oikeutta, ja nykyään teknisten vikojen aiheuttamat viivästymiset ovat yhä useammin pätevä peruste korvausvaatimuksille.
Lentokorvauksia jää vuosittain lunastamatta useita miljardeja euroja
Yllättävän harva lentomatkustaja on tietoinen oikeudestaan saada korvausta myöhästyneestä lennosta. Vuonna 2018 Euroopassa jäi lunastamatta jopa yli viisi miljardia euroa matkustajille kuuluvia korvauksia. Lentoyhtiöt eivät luonnollisestikaan halua toitottaa asiasta asiakkailleen, ja lisäksi monet niistä ovat tarkoituksella tehneet valitusprosessista tuskallisen monimutkaisen.
Jos aloit nyt muistella aikaisempia lentojasi ja huomaat, että olisit ollut oikeutettu korvaukseen, älä vielä heitä pyyhettä kehään. Korvaushakemuksen tekemisen aikaraja vaihtelee eri maissa, ja esimerkiksi Suomessa se on 3 vuotta. Ja jos lentoyhtiösi pääkonttori sattuu olemaan esimerkiksi Latviassa, venyy aikahaarukka 10 vuoteen asti.
Usein kysyttyä
Miten haen korvausta myöhästyneestä lennosta?
Kun lentosi myöhästyy ja haluat hakea siitä korvausta, on ensimmäinen askel hankkia todistus myöhästymisestä (Flight Delay Certificate, Confirmation of Flight Delay tms.) Lentoyhtiö ei voi kieltäytyä antamasta sitä sinulle kirjallisesti. Jos lentoyhtiö hoitaa asiansa mallikkaasti, voit jättää prosessin lentoyhtiön edustajan huoleksi.
Jos et saa laissa säädettyjä korvauksia automaattisesti, tee lentoyhtiölle kirjallinen valitus. Dokumentissa tulee käydä ilmi lennon tiedot sekä perusteet korvauksen hakemiselle.
Netissä toimii lukuisia yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet tämänkaltaisten korvauksien hakemiseen. Esimerkiksi Lentoapu.fi sivulla voit täyttää korvausvaateen suomeksi ja jättää asian heidän huolekseen. Jos saat korvauksen, veloittaa Lentoapu korvaussummasta 25 %. Jos jäät ilman korvausta, ei sinulta veloiteta mitään.
Entä, jos myöhästyin myös jatkolennoltani?
Jos lentosi sisältyivät samaan varaukseen ja saavut lopulliseen kohteeseesi vähintään 3 tuntia aikataulusta myöhässä, olet oikeutettu saamaan korvauksen aikaisemmin mainittujen ehtojen puitteissa myös jatkolennon kohdalla.
Saavuin hotelliini vuorokauden myöhässä ja varaukseni peruttiin, mitä teen?
Jos olet maksanut etukäteen hotelliyöpymisestä tai vaikkapa vuokra-autosta ja et voi käyttää maksamaasi palvelua lennon myöhästymisen vuoksi, voit saada maksamasi kulut takaisin. Säilytä kaikista maksuista tositteet ja liitä ne korvaushakemukseesi.